مرور بر اساس

(تصاویر) Sukhoi Su-۳۳؛ جنگنده ناونشین نیروی دریایی روسیه

تبلیغات بنری

در حالی که ایالات متحده ناوگان ناو هواپیمابر بسیار بزرگ تری را در طول حیات مدرن خود حفظ کرده است، اتحاد جماهیر شوروی (و بعداً جانشین آن، فدراسیون روسیه) هرگز نتوانست قدرت ناوگان ناوهای حامل خود را حفظ کند. برای شروع، نیروی دریایی ایالات متحده بیش از 10 ناو هواپیمابر دارد که یک هدف عملیاتی مهم به عنوان سکوهای پرتاب متحرک برای جت های جنگنده و سایر هواپیماهای پشتیبانی انجام می دهند.

به گفته روزیاتو، نیروی دریایی اتحاد جماهیر شوروی چندین دهه با ناوهای هواپیمابر آزمایش کرد، اما هرگز ناوگان بزرگی ساخت که قادر به استقرار تنها چند ناو در هر زمان باشد. امروزه، فدراسیون روسیه تنها یک ناو هواپیمابر دارد و تنها ناو هواپیمابر شوروی که توسط اوکراین در سال‌های پس از فروپاشی شوروی به چین فروخته شد.

در ایالات متحده، ناوهای هواپیمابر توسط ناوگانی متشکل از ده ها هواپیما پشتیبانی می شوند و از زمان جنگ جهانی دوم برنامه های توسعه جنگنده های حامل متعددی از جمله افسانه ای گرومن اف-14 تامکت، مک دانل داگلاس F/A-18 وجود داشته است. هورنت و لاکهید مارتین F-35C از لایتنینگ II، اولین جنگنده مبتنی بر ناوهای رادارگریز جهان پیروی کردند. با این حال، برنامه‌های توسعه ناو هواپیمابر روسیه کاملاً محدود است و تنها یک هواپیمای جنگنده قابل حمل قابل استفاده در خدمت است.

تنها ناو هواپیمابر در حال خدمت فعال در نیروی دریایی روسیه، دریاسالار کوزنتسوف است که امروزه به عنوان پرچمدار این سازمان به خدمت خود ادامه می دهد. این کشتی در حال حاضر تحت تعمیرات گسترده است. با این وجود، بیایید نگاهی دقیق‌تر به عملیات‌های مبتنی بر ناوهای روسی بیندازیم و جنگنده Su-33 با قابلیت حمل‌ونقل را در نظر بگیریم.

سوخو سو-33; نگاهی عمیق به جنگنده مبتنی بر ناو نیروی دریایی روسیه // ادامه دارد

این هواپیما به عنوان نسل جدیدی از هواپیماهای جنگنده مبتنی بر ناو طراحی شده است

سوخوی Su-33 به عنوان یک جنگنده برتری هوایی دو موتوره با همه آب و هوا طراحی شده است که توسط دفتر طراحی دولتی سوخو طراحی شده و توسط انجمن تولید هوانوردی در Komsomolsk-na-Amur ساخته شده است. این هواپیما برگرفته از جنگنده Su-27 است که در ابتدا به عنوان نسخه ای از نسل قبلی خود به بازار عرضه شد.

در مقایسه با Su-27، این هواپیما دارای تغییرات متعددی بود که برای پشتیبانی از عملیات مبتنی بر ناو طراحی شده بود، از جمله یک زیرشاخه سفت و یک ساختار تقویت‌شده، که هر دو برای مقاومت هواپیما در برابر فشارهای عملیات مبتنی بر کشتی طراحی شده بودند. بال‌های هواپیما نیز قابل تاشو بودند و به راحتی در آشیانه قرار می‌گرفتند و کاناردهای بینی نیز برای مانور عالی تعبیه شده بودند.

طول بال آن بسیار بزرگتر از همتایان زمینی خود بود (ویژگی هواپیماهای غیرنظامی برگرفته از جنگنده های معمولی)، که به آن اجازه می داد به سرعت توقف بسیار کمتری دست یابد. Su-33 همچنین دارای موتورهای ارتقا یافته و چرخ های دو دماغه ای بود. علاوه بر این، این جنگنده می تواند در هوا سوخت گیری کند که برد مبارزه سریع آن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

سوخو سو-33; نگاهی عمیق به جنگنده مبتنی بر ناو نیروی دریایی روسیه // ادامه دارد

این جنگنده پویا برای اولین بار در سال 1995 بر روی ناو هواپیمابر دوره شوروی Admiral Kuznetsov استفاده شد، اگرچه اسناد رسمی نشان می دهد که در آگوست 1998 وارد خدمت شد، زیرا این اولین بار بود که از طرح جداگانه Su-33 استفاده شد. در سالهای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، نیروی دریایی روسیه به میزان قابل توجهی کاهش یافت که منجر به حذف برنامه Su-33 شد و تنها 24 جنگنده از خطوط مونتاژ خارج شدند.

در اواسط دهه 1990 و اوایل دهه 2000، اتحاد جماهیر شوروی تلاش کرد کشورهای خارجی علاقه مند به خرید Su-33 از جمله هند و چین را پیدا کند. هم چین و هم هند ناوهای هواپیمابر ساخت شوروی داشتند که Su-33 برای آنها مناسب بود. چینی ها هنوز از لیائونینگ استفاده می کنند، یک ناو هواپیمابر کلاس کوزنتسوف که توسط اوکراین به این کشور فروخته شده و به نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق راه اندازی شده است.

با وجود ظهور چین و هند به عنوان خریداران بالقوه این هواپیما، هیچ مذاکره ای انجام نشده است و این بدان معناست که Su-33 هرگز وارد خدمت خارج از روسیه نخواهد شد و سفارشات خارجی دریافت نخواهد کرد. در سال 2009، جنگنده Su-33 شروع به نشان دادن سن خود کرد و رهبران نیروی دریایی روسیه شروع به جستجوی جایگزین کردند. MiG-29K، نسل چهارم جنگنده مبتنی بر ناو هواپیمابر، توسط دریاسالار کوزنتسوف سفارش داده شد و پرچمدار نسل بعدی ناوهای هواپیمابر روسیه خواهد بود.

سوخو سو-33; نگاهی عمیق به جنگنده مبتنی بر ناو نیروی دریایی روسیه // ادامه دارد

مروری بر ویژگی های طراحی و قابلیت های جنگنده Su-33

همانطور که در بالا ذکر شد، Su-27 برای عملیات های مبتنی بر ناو در قالب جنگنده Su-33 از طریق تغییرات ساختاری و آیرودینامیکی لازم برای برخاستن و فرود مجدد طراحی شد. بر اساس تجزیه و تحلیل هوانوردی استرالیا، این هواپیما دارای طراحی است که امکان فرود با سرعت بالا و استرس بالا با سطوح کنترلی پیشرفته را برای افزایش قدرت مانور و حفظ طول بال های جنگنده اصلی فراهم می کند.

این هواپیما دارای بال های دو شیار با بال های رو به بیرون بود که مساحت کلی بال را حدود 10-12 درصد افزایش داد. این به بال های تاشو برای حفظ اثربخشی گرفتن نیاز داشت. موتورهای توربوفن قدرتمند هواپیما نسبت کشش به وزن آن را فراتر از همتایان زمینی خود افزایش دادند و کاناردهای اضافه شده (که طراحی آنها دشوار بود و نیاز به طراحی مجدد امتداد نوک بال داشت) برای مانورپذیری این هواپیمای سنگین‌تر بسیار مهم بود. و هواپیماهای بزرگتر بودند قسمت های عقب هواپیما نیز باید اصلاح می شد تا از برخورد ناخواسته با باند هنگام فرود در زوایای حمله بالا جلوگیری شود.

Su-33 برد و ظرفیت بار قابل توجهی داشت و در این مناطق به طور قابل توجهی بهتر از جانشین خود، MiG-29K بود. این هواپیما به دلیل داشتن مخازن سوخت بزرگتر می تواند مسافت های بسیار طولانی تری را نسبت به MiG-29K طی کند و حداکثر وزن برخاست آن حدود 50 درصد است که به آن امکان حمل سلاح های بیشتری را می دهد. این جنگنده سرعت پایین تری دارد که فرود آمدن بر روی ناوهای هواپیمابر مانند Admiral Kuznetsov را آسان می کند. برخی از قابلیت های سوخو-33:

سوخو سو-33; نگاهی عمیق به جنگنده مبتنی بر ناو نیروی دریایی روسیه // ادامه دارد

Su-33 مجهز به موشک های هدایت شونده R-73 و R-27E بود و قابلیت حمله هوا به هوا و دوربرد داشت و از توپ 30 میلی متری GSh-30-1 برای حملات هوایی از برد نزدیک استفاده می کرد. این هواپیما که برای عملیات روز و شب طراحی شده است، تقریباً در هر محیطی قادر به عملیات است و می تواند طیف وسیعی از مهمات هوا به زمین را بدون توجه به آب و هوا و بال حمل کند.

سوخو-33 علیرغم توانایی‌هایش، هنوز فاقد برخی فناوری‌های مدرن استاندارد در جدیدترین جت‌های جنگنده است. سیستم رادار پیشرفته Slot Back هواپیما قابلیت های نظارت چند هدفه ای را فراهم می کند که به پلتفرم های هشدار و تشخیص زودهنگام در هوا برای راهنمایی نیاز دارد. توانایی این هواپیما در رهگیری موشک های ضد کشتی نیز محدود است و توانایی رادار برای نگاه کردن به پایین از استانداردهای مدرن خارج است.

سابقه عملیاتی و تلاش های ناموفق خارجی برای دستیابی به این هواپیما

سوخو سو-33; نگاهی عمیق به جنگنده مبتنی بر ناو نیروی دریایی روسیه // ادامه دارد

Su-33 که در اواسط دهه 1990 در سالهای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی معرفی شد، با توجه به مشکلات فراوان بودجه و مشکلات سیاسی که منجر به روند توسعه طولانی مدت آن شد، در 31 اوت 1998 دوام آورد 279th Striker پس از انجام رسمی اولین ماموریت خود با هنگ حمل و نقل دریایی فعال شد.

در سال 2009، نیروی دریایی روسیه جایگزین برخی از Su-33 های خود با MiG-29K مدرن سبک تر را به دلیل قدرت مانور عالی و اویونیک پیشرفته آنها آغاز کرد. با این حال، Su-33 به خدمت خود ادامه داد و هنوز هم در خدمت است. در سال 2016، ناوگانی متشکل از 6 فروند هواپیمای Su-33 با سیستم های هدف گیری پیشرفته ای که برای مداخله نظامی روسیه در سوریه در نظر گرفته شده بود، ارتقا یافت.

این هواپیما به طور گسترده برای انجام حملات خاص به ساختارهای نیروهای مخالف بشار اسد مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس گزارش The Aviationist، یکی از این Su-33 در زمان سقوط به دلیل مشکل در کابل برقگیر گم شد، هرچند خلبان جان سالم به در برد. اگرچه این یکی از تنها نبردهای مهمی بود که Su-33 در کل دوران حرفه ای خود در آن شرکت داشت، اما به هواپیما اجازه داد تا توانایی های رزمی خود را ثابت کند.

سوخو سو-33; نگاهی عمیق به جنگنده مبتنی بر ناو نیروی دریایی روسیه // ادامه دارد

چین در نهایت با روسیه برای خرید نسخه مهندسی معکوس Su-33 مذاکره کرد، اما بعداً خرید را به نفع توسعه یک جنگنده بومی حامل J-15 کنار گذاشت. هند نیز برای مدت کوتاهی به خرید این هواپیما فکر کرد، اما بعداً تصمیم به خرید MiG-29K کوچکتر گرفت.

در سال‌های اخیر، روسیه بار دیگر تلاش کرده است تا ناوگان سوخو-33 خود را با استفاده از نوآوری‌های فناوری مورد استفاده در سوخو سو-3، یکی از جنگنده‌های برتری هوایی روسیه با قابلیت مانور بالا، مدرن‌سازی کند. مشخص نیست که سوخو-33 چه نقشی در جنگ روسیه علیه اوکراین خواهد داشت، به ویژه با توجه به اینکه ناو هواپیمابر Admiral Kuznetsov در حال حاضر از رده خارج شده و تحت تعمیرات گسترده است.

تبلیغات بنری

منبع : پایگاه خبری fararu

دیدگاهتان را بنویسید